نماینده ولی فقیه در استان در این دیدار اظهار داشت : یاد شهدای 16 آذر 1332 را گرامی می داریم. دانشجویانی که بر اثر اشغال و شکستن حریم دانشگاه به شهادت رسیدند.

وی در ادامه افزود : بحث درباره ی دانشجو و دانشگاه ابعاد مختلفی را در پی دارد که بعد اول آن سیاسی بودن دانشگاه و دانشجو است. بعد دوم، فضای دینی و بعد دیگر بعد علمی بودن دانشگاه است.

وی افزود : مسئله ی سیاسی بودن یا نبودن دانشگاه ها از اوایل پیروزی انقلاب آغاز شد.

یک عده منافع خود را در خطر می دیدند و عده ای نیز از روی حسن نیت مخالف سیاسی بودن دانشگاه ها بودند.

وی ادامه داد : امام سیاسی نبودن دانشگاه ها را نپذیرفتند و این مسائل ادامه یافت تا سال 72 که مقام معظم رهبری از این که فضای سیاسی بودن از دانشگاه ها رخت بربسته بود، برخورد تندی کردند و با حالت لعنت و نفرین به کسانی که نمی گذارند دانشگاه ها سیاسی باشند، این گونه برخورد کردند.

وی همچنین بیان داشت : دانشگاه، جایگاه و مهد سیاست است، همانگونه که مهد علم و دانش است. دانشجو در دانشگاه دوران کودکی را پشت سرگذاشته است و هنوز مشکلات به سوی او روی نیاورده است. یک دانشجو باید نسبت به مسائل سیاسی آگاهی داشته باشد، یک دانشجو در آینده همزمان که باید متخصص شود، باید نسبت به مسائل سیاسی آگاهی داشته باشد.

در راه سیاسی شدن دانشجو و دانشگاه نخستین اقدام این است که آن ها بتوانند عقاید و سوالات خود را بازگو کنند و در پی بیان کردن آنها جواب بگیرد.

با دانشجو به عنوان یک سرباز برخورد کردن، خواه ناخواه دانشگاه را از سیاسی شدن، باز می دارد.

وی همچنین اظهار داشت : تسویه حساب های شخصی، برخوردهای حزبی و خطی و ترساندن دانشجو از قدرت این ها مراحلی است که دانشجو را از سیاست می رهاند. این رویه نه خواست امام بود نه خواست رهبری.

اگر دانشجو سیاسی نشود، بیشترین آسیب را مردم خواهند دید.

دانشجو همچنین باید به سیاست خارجه نظر داشته باشد و همچنین باید به اطلاعات جزئی که در جهان می گذرد، آگاه باشد.

در برنامه ریزی های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، بدون توجه به شرایط جهانی اصلا مفید نخواهد بود و در نهایت اگر دانشجویی بی توجه به سیاست باشد، خواه ناخواه انسان ساده لوح و خوشبینی خواهد بود.

وی در ادامه بیان داشت : سیاست داخلی، مهمتر از سیاست خارجی است.

بروز سیاسی بودن دانشجو حضور وی در مسائل مختلف داخلی است. دانشجو باید به این ها توجه داشته باشد تا این مسائل را بشناسد که نشناختن این ها باعث خواهد شد تا بحران فکری در وی روی دهد. در ضمن این مطلب که افراط و تفریط در هر چیزی مذموم است.

وی اظهار داشت : سیاسی بودن به این معنی نیست که همه ی خطوط را زیر پا بگذاریم. در تمام کشورهایی که شعار آزادی را سر می دهند نیز خط قرمز وجود دارد.

اسلام ما، جمهوریت نظام، اسلامیت نظام، جزء خط قرمزهای ما بحساب می آیند که با به آنها توجه شود.

هیچ حزب و گروهی نباید خود را حق بداند و دیگری را حذف کند. امام درباره ی اختلاف نظرها فرمودند : گمان نکنید این اختلاف نظرها الان بوجود آمده است، بلکه در قبل نیز بوده است.

اختلاف نظرها اگر اصولی باشد، پایه های نظام را سست خواهد کرد.

تشکل های شناسنامه دار در دانشگاه ها در اصول با هم مشترکند و اختلاف در این است که هر کس راه خود را بهترین راه در رسیدن به هدف می داند.

هیچ کس نباید خود را خیر محض بداند و انتقادات را باید بپذیرد و در عین حال که انتقاد غیر از برخورد خطی و حزبی است.

اگر در این نظام حزبی در پی حذف رقیب باشد، قبل از تخریب جریان مقابل به اسلام و انقلاب آسیب وارد کرده است.

اگر در دانشگاه مقاله ای نوشته شود که از آن توهین به نبی مکرم اسلام برداشت شود، اولین کسانی که باید واکنش نشان دهند، دانشجویان هستند.

اگر جریانی بیاید و جمهوریت نظام را کنار بگذارد یا جریان دیگری اسلامیت نظام را کنار بزند و بگوید ما جمهوری خواهیم، نمی شود، این ها خط قرمزهای ماست.

و امام در این رابطه بیان داشتند : رای من به جمهوری اسلامی است نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر.

در این مراسم دو تن از نمایندگان دانشجویان به نمایندگی دانشگاه های جواد و آزاد اسلامی به سخنرانی پرداختند.

اعتماد نیوز

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا